تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۰
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۳۰۷۲۹۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت صنعتی معادن و فلزات ایده پردازان شریف؛

جنگ انرژی، آتش تهیه جنگ منابع طبیعی است | ایران، میزبان مهم عناصر نادر خاکی

‌می‌متالز - بیژن یثربی: ایران میزبان مهم عناصر نادر خاکی است، اما به دلیل کمبود منابع مالی دانش بنیان‌های فعال در حوزه معدن عملا تمرکز فعالیت‌های معدنی معطوف به عناصر پایه است.

به گزارش می‌متالز، عناصر نادر خاکی ۱۷ عنصر مهم و استراتژیک در صنایع معدنی به شمار می‌روند که از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای هم برخوردار هستند و خوشبختانه ایران یکی از میزبانان اصلی عناصر خاکی است. درحال حاضر کشور‌های صنعتی دنیا به دنبال استحصال این عناصر ارزشمند هستند تا با قطع وابستگی از واردات برخی محصولات اساسی بی نیاز شوند. اما استحصال این عناصر با عناصری مثل مس، سرب و روی و آهن که روش‌های شناخته شده تری هستند فرق داشته و دشوارتر هستند. به همین دلیل است برخلاف سایر عناصر معدنی به این عناصر ارزشمند که بسیاری از آن‌ها در باطله‌های معدنی پیدا می‌شود توجه نشده و نگاه‌ها بیشتر سمت صنایع معدنی پرکاربرد با روش‌های استخراج شناخته شده است.

بسیاری از کارشناسان براین اعتقاد هستند طی سال‌های گذشته بسیاری از جنگ‌هایی که در دنیا رخ داده بر سر منابع طبیعی و به خصوص عناصر نادر خاکی بوده است.

امیر بیژن یثربی، مدیر عامل شرکت صنعتی معادن و فلزات ایده پردازان شریف گفت: درحال حاضر دنیا بر سر جنگی به سر می‌برد که آن هم جنگ بر سر منابع طبیعی است که من برای این مورد دلیل مدلل دارم. البته خیلی‌ها می‌گویند نه درحال حاضر در دنیا دعوا بر سر انرژی و آب است. زیرا آب هم جزو انرژی محسوب می‌شود و در بسیاری از مناطق دنیا کمبود آب وجود دارد؛ اما واقعیت امر این است که جنگ آب و جنگ انرژی آتش تهیه جنگ منابع طبیعی است.

اگر به جنگ بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین توجه کنید یکی از المان هایش عناصر نادر خاکی است. ولی شاید کسی تاکنون به دلیل این جنگ توجه نکرده باشد، اما واقعیت این است که عناصر نادر خاکی به خاطر جایگاه استراتژیکی که دارد موجبات برخی جنگ‌ها را در جهان فراهم کرده است

به گفته وی؛ اگر به جنگ بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین توجه کنید یکی از المان هایش عناصر نادر خاکی است. ولی شاید کسی تاکنون به دلیل این جنگ توجه نکرده باشد، اما واقعیت این است که عناصر نادر خاکی به خاطر جایگاه استراتژیکی که دارد موجبات برخی جنگ‌ها را در جهان فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: گروهی از عناصر هستند که بسیار استراتژیک هستند و جایگاه ویژه‌ای را طی دهه‌های اخیر به خود اختصاص داده اند. کشور ما هم یکی از میزبان‌های مهم عناصر نادر خاکی است. سنگ آهن‌هایی در منطقه یزد و بافق داریم که باطله‌های کارخانه‌های سنگ آ هن ما حاوی مواد غنی عناصر نادر خاکی یا همان "آر‌ای ای " هاست که ما تاکنون از این‌ها استفاده نکرده ایم.

یثربی اضافه کرد: ما برخی اوقات باطله‌هایی داریم که ارزش آن از معدنی که این باطله‌ها از آنجا ایجاد شده بیشتر است. ما در رابطه با عناصر پایه پیشرفت داشته ایم و کار کرده ایم و نام آشنا هستیم. ولی در گروه عناصر استراتژیک که همه بلااستثنا دانش بنیان هستند از نظر من یکی از فقیرترین‌ها هستیم این در حالی است که منابع فراوانی در این حوزه‌ها داریم و پتانسیل هایمان شایان توجه است، ولی تاکنون به صورت جدی و کاربردی رویشان کار نکرده ایم. این عناصر از ارزش و جایگاه ویژه‌ای در کل دنیا برخوردار هستند و باید توجه جدی به آن‌ها صورت گیرد تا بتوانیم بهترین استفاده را از این عناصر داشته باشیم.

او گفت: تحرک و حرکت‌هایی در حوزه دانش بنیان‌های معدن انجام شده است، ولی این میزان حرکت با توجه به نیاز‌هایی که به این مواد وجود دارد اصلا کافی نیست. به خصوص این که به خاطر ریسک بالای این موارد بخش خصوصی هم امکان حضور ندارد.

یثربی در خصوص دلیل توجه نکردن به عناصر نادر خاکی بیان کرد: علتش خیلی ساده است. کمبود منابع مالی باعث شده است که دانش بنیان‌ها را در حوزه معدن و صنایع معدنی حمایت نکنند؛ که این خودش ضعف بزرگی به شمار می‌آید. البته الان برخی از گروه‌های مالی به این سمت و سو گرایش پیدا کرده اند و دوست دارند که بیایید در صنعت معدن و دانش بنیان‌ها کار کنند، ولی به خاطر ریسک فراوان و حمایت‌هایی که صورت نمی‌گیرد سرمایه گذاری در این بخش آن طور که باید نیست.

مدیرعامل شرکت صنعتی معادن و فلزات ایده پردازان شریف اظهار کرد:، اما همچنان وقتی صحبت از دانش بنیان‌ها می‌شود سمتش نمی‌آیند. زیرا سرمایه در ایران بسیار ترسو است. البته کلا سرمایه ترسو است، ولی در ایران به خاطر شرایطی که رژیم اقتصادی ما دارد، سرمایه ترسوتر است؛ بنابراین عملا در این حوزه ورود پیدا نمی‌کنند و تا زمانی هم که در این زمینه سرمایه گذاری صورت نگیرد و مشوق‌هایی وجود نداشته باشد پیشرفتی هم حاصل نخواهد شد.

وی تصریح کرد: اعتقادم بر این است که در حوزه معدن و صنایع معدنی باید حتما سمت رشد تکنولوژی برویم. زیرا رشد تکنولوژی باعث می‌شود آن طور که شایسته است بتوانیم ازپتانسیل‌های موجود در کشورمان استفاده کنیم.

به گفته وی؛ از قدیم تاکنون دو چیز در کشورما فرهنگ ساز بوده و امکانات فراوانی را وارد کشورمان کرده است. یکی از این موارد صنعت نفت بوده که از سال‌های بسیار دور در ایران و جهان جایگاه ویژه داشته و همراه خودش فرهنگ را هم وارد کشور کرده است و دیگری صنعت معدن بوده است. اما اگر بخواهیم بدانیم در این بین کدامیک از این دو وزن بیشتری داشته، می‌توان به صراحت بگویم معدن در بخش ورود فرهنگ به کشور وزن بیشتری داشته و توانسته برای فرهنگ سازی در کشورمان موثر باشد.

وی افزود: البته برای این امر دلیل دارم، زیرا نفت ما در یک منطقه از ایران وجود دارد. البته درجا‌های دیگر کشورمان هم اکتشافات نفت صورت گرفته است. اما هر زمان صحبت از نفت می‌شود ناخودآگاه استان خوزستان در ذهن متباتر می‌شود.

یثربی تصریح کرد:، اما معادن مختلف در کشور ما پخش هستند. این پخش شدگی به جای این که ام کانات را یک جا متمرکز کند، امکانات را پخش کرده است. وقتی در منطقه‌ای معدن زده شود با خودش بهداشت می‌آورد، زیرا کار پر ریسک و خطرناکی است؛ بنابراین مجبور است با خودش بهداشت بیاورد. مجبور است مدرسه، مسجد، امکانات رفاهی و تفریحی بیاورد. زیرا کسانی که در این مناطق کار می‌کنند به تمامی این چیز‌ها که جزو ضروریات است نیاز دارند.

وی افزود: در نتیجه معدن در کشور ما در رابطه با ورود تکنولوژی و امکاناتی که بشود در آن مناطق کار کرد را همراهش آورده است؛ بنابراین معدن نقشی بسیار اساسی در افزایش فرهنگ سازی کشور ایفا کرده است که این موارد هم بسیارحایز اهمیت است.

دکترای اقتصاد معدن در خصوص این که در بخش معدن و صنایع معدنی چه کار‌هایی باید انجام دهیم بیان کرد: به خاطر این که تکنولوژی با خودش امکانات می‌آورد ما باید به سمت رشد تکنولوژی برویم. درنتیجه رشد تکنولوژی مساوی با کاهش بروکراسی و افزایش دمکراسی است. ما باید به این سمت و سو کشیده شویم تا بتوانیم از اثرات خوب تکنولوژی بر فرهنگ و اقتصاد کشورمان استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت صنعتی معادن و فلزات ایده پردازان شریف اظهار کرد: کدام صنعت می‌تواند باعث کاهش بروکراسی و افزایش دمکراسی شود؟ یا در صنایع دیگر رقابت ایجاد کند و پابه پای آن‌ها پیشرفت کند. فقط معدن است، زیرا در سطح کشور پخش شده است؛ بنابراین معادن نه تنها از نظر اقتصادی برای کشورمان مفید است و با توجه به آن می‌توانیم اقتصاد کشورمان را شکوفا کنیم و به رشد اقتصادی قابل قبولی برسیم بلکه از نظر فرهنگی هم بسیار تاثیر گذار است.

وی تاکید کرد: بنابراین با توجه به جایگاهی که معادن دارند نباید آن‌ها را نادیده گرفت و مورد بی مهری و کم توجهی واقع شوند. زیرا هم اقتصاد ساز است و هم فرهنگ ساز.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده